Dobre nawyki w toalecie

Jak dbać o dno miednicy? Wprowadzić do swojego życia dobre nawyki. Oczywiście, ćwiczenia mięśni dna miednicy są bardzo ważne i wpływają na stan tkanek krocza, ale niestety bez prawidłowych nawyków mogą one nie dać pożądanych efektów.
https://www.odzywiajsiezdrowo.pl/artykul/jak-prawidlowo-sie-wyprozniac
Każdy z nas korzysta z toalety wielokrotnie w ciągu dnia, ale czy kiedykolwiek zastanawiałeś się czy robisz to w prawidłowy sposób? W dzisiejszym wpisie poruszę temat dobrych nawyków w toalecie.

1. Zawsze siadaj na toalecie. Usiądź na niej wygodnie, z rozstawionymi nogami, całe stopy oprzyj o podłoże i rozluźnij się. Podczas oddawania moczu plecy powinny być proste. Twoje mięśnie dna miednicy nie rozluźnią się, jeśli sikasz „wisząc” nad toaletą, w pozycji „na narciarza”. W takim wypadku musisz przeć, co podnosi napięcie w zewnętrznej warstwie dna miednicy. Jeśli raz na jakiś czas (np. w podróży samochodem, na stacji benzynowej) nie usiądziesz na toalecie to nic się nie stanie, ale na co dzień pamiętaj, by nie korzystać z toalety w pośpiechu i „w powietrzu”.

2. Najlepszą pozycją do wypróżniania się (defekacji) jest pozycja kuczna, co wynika z budowy anatomicznej naszego ciała. Dlatego podczas defekacji włóż pod stopy stołeczek, który sprawi, że Twoje kolana znajdą się powyżej bioder oraz zaokrąglij plecy. Tę pozycję docenią szczególnie osoby z zaparciami, chorobą hemoroidową, z obniżonymi narządami rodnymi. (Za granicą, w publicznych toaletach można jeszcze spotkać się z „dziurą w podłodze”. Wywołuje ona zdziwienie, ale to najlepszy rodzaj toalety dla dna miednicy.) Żeby lepiej zrozumieć, o czym mówię obejrzyjcie mój ulubiony filmik z jednorożcem 🙂

Odtwórz wideo

3. Unikaj parcia podczas oddawania moczu i wypróżniania się. Nie korzystaj z toalety jeśli nie odczuwasz jeszcze takiej potrzeby. Podczas parcia napinają się również zwieracze, co dodatkowo utrudni proces defekacji. Parcie bardzo osłabia dno miednicy i może doprowadzić do obniżania narządów miednicy mniejszej. Dlatego ponownie – usiądź wygodnie i rozluźnij się.

4. Nie sikaj na zapas. Przypominasz sobie sytuację, w której przed wyjściem z domu idziesz kolejny raz do toalety „na wszelki wypadek”? Kładziesz się spać, ale po pięciu minutach wstajesz do toalety, bo „na pewno nie zasnę, jak nie zrobię siku”? Taki nieprawidłowy nawyk może doprowadzić do pęcherza nadreaktywnego i ciągłej potrzeby oddawania moczu, nawet jeśli pęcherz nie jest wypełniony. Rób siku tylko wtedy, kiedy odczuwasz taką potrzebę.

5. Nie powstrzymuj również się przez długi czas od wizyty w toalecie. Pełny pęcherz należy opróżnić, w przeciwnym wypadku możesz doprowadzić do jego rozciągnięcia.

6. Podczas mikcji nigdy, ale to nigdy nie powstrzymuj strumienia moczu. W wielu miejscach w internecie nadal można spotkać się z „dobrą radą”, która mówi o wstrzymywaniu strumienia moczu podczas mikcji. Ten ruch ma podobno ćwiczyć mięśnie dna miednicy. Jest to mit, przez który może dojść do infekcji dróg moczowych oraz rozregulowania pracy mięśni krocza.

7. Nie siedź zbyt długo na toalecie. Czytasz książkę lub rozwiązujesz sudoku podczas siedzenia na toalecie? Błąd. W ten sposób doprowadzasz do rozciągnięcia np. mięśnia zwieracza odbytu. Wzrasta również ryzyko hemoroidów oraz obniżenia narządów rodnych. Wypróżnianie się powinno trwać tylko tyle, ile to konieczne. Pamiętaj, toaleta to nie czytelnia!

8. Po mikcji, bądź defekacji napnij świadomie dno miednicy i utrzymaj kilka sekund to napięcie. Dzięki temu zapewnisz prawidłowe napięcie podstawowe swoim mięśniom dna miednicy.

O anatomii dna miednicy możesz przeczytać tutaj, a o męskim dnie miednicy tu.

Dziękuję, że ze mną jesteś.

Z.V.

Dobre nawyki w toalecie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry