Brzuch po ciąży

Każda kobieta marzy o ładnym, płaskim brzuchu. Takim, który można śmiało zaprezentować na plaży czy basenie. Po porodzie wiele z Was boryka się z problemem zbyt dużego brzucha, który nie chce zniknąć. O tym, dlaczego brzuch po ciąży nie wygląda idealnie i dlaczego tak trudno jest wrócić do formy po porodzie dowiecie się z dzisiejszego artykułu.

Moda na bycie fit atakuje Nas z każdej strony. Celebrytki, trenerki fitness pokazują, jak wróciły do idealnej formy w kilka tygodni, a czasem nawet dni po porodzie. Dlatego wygląd brzucha spędza sen z powiek niejednej kobiecie. Młode mamy często narzekają, że kilka miesięcy po porodzie nadal wyglądają jakby były w ciąży. Próbują różnych ćwiczeń, diet, zabiegów ujędrniających, a afektów nie widać. Dlaczego?

– Podczas ciąży rosnące dziecko i powiększająca się macica rozciągają powłoki brzuszne. Mięśnie proste brzucha rozchodzą się na boki, a znajdująca się pomiędzy nimi kresa biała ulega ścieńczeniu. Dochodzi do rozejścia mięśni prostych brzucha (RMPB). Jeśli rano, po przebudzeniu, Twój brzuch jest płaski, a po posiłku zaczyna przypominać balon to bardzo możliwe, że Twoje mięśnie są osłabione i masz RMPB. Jeśli skóra wokół pępka jest pomarszczona to również możesz mieć RMPB. Bez odpowiedniej fizjoterapii brzuch nie będzie wyglądał dobrze. Więcej na temat rozstępu mięśnia prostego brzucha w ciąży przeczytacie tutaj.

– Wszystkie warstwy powłok brzusznych podczas ciąży zostają nadmiernie rozciągnięte, a powrót do dawnych wymiarów trwa długo i jest sprawą indywidualną.  Również skóra potrzebuje czasu na regenerację. Można ją wspomóc poprzez szczotkowanie, wcieranie ujędrniających i odżywczych balsamów. Dzięki temu skóra będzie lepiej i zdrowiej wyglądać, zmniejszą się rozstępy i cellulit. O tym, jak w domowych warunkach ujędrniać ciało pisałam w tym artykule.

– Blizna po cięciu cesarskim utrudnia krążenie, ogranicza przepływ chłonki, co powoduje powstanie obrzęku w jej okolicy. Dlatego warto pracować z blizną, samodzielnie ją mobilizować i odpowiednio ćwiczyć.

– Osłabione mięśnie dna miednicy, również mogą skutkować gorszym wyglądem brzucha. Praca mięśni dna miednicy, mięśnia poprzecznego brzucha, mięśnia wielodzielnego i przepony oddechowej jest ze sobą ściśle związana. Mięsień poprzeczny brzucha jest głównym mięśniem, który „trzyma” nasze narządy wewnętrzne i odpowiada za płaski wygląd brzucha. Zarówno osłabione po porodzie (siłami natury lub przez cięcie cesarskie) dno miednicy, jak i nieaktywny mięsień poprzeczny brzucha będą powodowały, że Wasz brzuch pod pępkiem jest wystający i nieestetyczny.

– Oddychanie torem brzusznym, które często pojawia się po porodzie, powoduje, że brzuch jest balonowaty, a tkanki mają problem, by powrócić do wcześniejszej elastyczności. Dlatego warto pracować nad swoim oddechem i nauczyć się oddychać torem dolnożebrowym (przeponowym).

– Nadmiar tkanki tłuszczowej na brzuchu. Brzuch po ciąży robi się już w ciąży! To nieprawda, że ciężarna kobieta może jeść za dwóch. Ani dla mamy ani dla dziecka nie jest to zdrowe. Zbyt duża podaż kalorii i niezdrowe jedzenie w ciąży skutkować będą utrudnionym powrotem do formy po porodzie. Dlatego, Drogie Mamy, jeśli przez 9 miesięcy pozwalałyście sobie na wiele, przybyło Wam sporo tkanki tłuszczowej i Wasza waga mocno poszła w górę możecie mieć problem ze zrzuceniem pociążowej oponki.

– Brak aktywności fizycznej w czasie ciąży utrudnia powrót do formy. Oczywiście nie mówię tutaj o treningu siłowo – wytrzymałościowym, a o odpowiednio dobranych ćwiczeniach całego ciała, które utrzymają Was w dobrej kondycji.

Pomimo tego, że wiele czynników utrudnia powrót do formy po porodzie, brzuch po ciąży może dobrze wyglądać i warto się o niego postarać. Wszystko jest w zasięgu Waszych rąk. Pamiętajcie jednak, by działać z głową i najlepiej z fachową pomocą fizjoterapeuty.

Dziękuję, że ze mną jesteś.

Z.V.

Brzuch po ciąży

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry