Połóg po porodzie naturalnym

O połogu nie mówi się zbyt wiele. Wiadomo, że to czas po porodzie, w którym cofają się zmiany ciążowe, ale co poza tym? Dla dużej grupy kobiet jest to okres, w którym chcą jak najszybciej wrócić do formy sprzed ciąży, przez co często przeciążają swój organizm. Jak młoda mama powinna dbać o siebie po porodzie naturalnym dowiecie się z dzisiejszego wpisu.

Panuje moda na bycie niezależną i silną kobietą. U wielu z nas przekłada się to również na okres ciąży i połogu. Młode mamy starają się być „samowystarczalne” i nie proszą o pomoc. Czy to dobrze? Niestety nie. Ciało kobiety ciężarnej przez 9 miesięcy ulega licznym zmianom. W czasie połogu zmiany te muszą się cofnąć. Czy można usprawnić proces powrotu do formy sprzed ciąży? Oczywiście.

– Przede wszystkim pamiętaj o ergonomii, prawidłowych nawykach i prawidłowej postawie ciała. Jeśli wyrobisz je już w czasie ciąży, to ułatwisz sobie powrót do sprawności w połogu.

– Nie wstydź się prosić o pomoc, nie jesteś sama. Partner, rodzice, koleżanki. Na pewno zawsze znajdzie się ktoś, kto pomoże Ci w obowiązkach. Pójdzie na zakupy, posprząta dom, ugotuje obiad. Nie wszystko musi być na Twojej głowie, a w pierwszych tygodniach po porodzie wręcz nie powinno być.

– Odpoczywaj jak najwięcej i dbaj o sobie, pozwól sobie na odrobinę egoizmu. 9 miesięcy ciąży i poród to bardzo duże obciążenie dla Twojego organizmu. Dlatego przez pierwsze tygodnie po porodzie odpoczywaj i zajmuj się maluszkiem. Tylko tyle, czy aż tyle? J

– Usprawnianie, czyli ćwiczenia poporodowe możesz rozpocząć już 6 – 8 godzin po porodzie naturalnym. Dzięki temu zapobiegniesz zakrzepom i innym powikłaniom. Od czego zacząć?

  • Będąc w pozycji leżącej wykonaj kilka ćwiczeń przeciwzakrzepowych i oddechowych. Poruszaj stopami i rękami, spróbuj oddychać przeponowo. 10 minut takich ćwiczeń wystarczy.
  • Wstając nie obciążaj krocza – przejdź do leżenia na brzuchu, następnie do klęku podpartego i zsuń się z łóżka. Unikaj siadania przez ok 10 – 14 dni. Podczas siedzenia Twoje mięśnia dna miednicy są bardzo obciążone, pozwól im odpocząć.
  • Zacznij ćwiczyć mięśnie dna miednicy kilka godzin po porodzie. Na wydechu wykonaj kilka skurczów, powtórz 2 – 3 razy dziennie.
  • Dbaj o okolicę krocza. Wietrz je, często wymieniaj podkłady/ podpaskę.
  • Karm dziecko w pozycji leżącej na boku lub półleżącej na plecach.
  • Od trzeciej doby po porodzie kładź się na brzuchu kilka razy na kilka minut dziennie. Miękką poduszkę włóż pod okolicę spojenia łonowego i spróbuj się rozluźnić. To przyspieszy proces inwolucji (obkurczania) macicy i poprawi pracę narządów wewnętrznych.

– Dbaj o odpowiednie nawodnienie i prawidłową zbilansowaną dietę. Nie odkładaj posiłków na później. Dzięki temu Twój pokarm będzie pełnowartościowy, Ty sama szybciej odzyskasz formę i unikniesz problemów jelitowych.

– Spaceruj jeśli tylko czujesz się na siłach.

– Unikaj basenów i gorących kąpieli. Myj się pod prysznicem, najlepiej dwa razy dziennie, podmywaj okolicę krocza wodą i delikatnym mydłem.

– Nie podnoś i nie dźwigaj ciężkich przedmiotów. Noś tylko swoje dziecko.

Nie ćwicz mięśni brzucha. Takie ćwiczenia nie zmniejszą go za to mocno przeciążą dno miednicy.

– Jeśli czujesz, że Twoje krocze w ciągu dnia jest przeciążone połóż się w pozycji odwróconej. W leżeniu na plecach włóż poduszkę pod miednicę, tak by biodra były wyżej od barków. Odpocznij w takiej pozycji kilka minut.

– Nie stosuj kółek poporodowych! Siedzenie na nich powoduje obniżenie i rozciągnięcie dna miednicy, może doprowadzić do rozejścia się szwów krocza (jeśli są założone).

Pamiętaj, że czas połogu jest bardzo ważny dla Twojego organizmu. Nie przeciążaj się, nie wykonuj intensywnych ćwiczeń. Nie przyspieszaj na siłę regeneracji tkanek. Na wszystko przyjdzie pora. Teraz najważniejsze jest zdrowie Twoje i Twojego maleństwa.

 

Dziękuję, że ze mną jesteś.

Z.V.

Połóg po porodzie naturalnym

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry