Szkodliwość pasów poporodowych

Każda kobieta chce mieć ładny brzuch. Każda kobieta marzy o powrocie do idealnej sylwetki po ciąży. Co rzekomo ma przywrócić ładny wygląd brzucha? Pasy brzuszne. Poporodowe, wyszczuplające, korygujące. Czy jednak ich używanie jest dobrym pomysłem?

Pas brzuszny, gorset poporodowy to rodzaj elastycznej opaski, która uciskając tułów ma „poprawić” wygląd brzucha. Jednak ich noszenie po ciąży jest niewskazane. Jakie korzyści, w teorii, przynosi zakładanie pasów brzusznych? Wyszczupla, wzmacnia osłabione i rozciągnięte tkanki, stabilizuje i pomaga utrzymać wyprostowaną sylwetkę, zabezpiecza przed wystąpieniem przepukliny.

Co w rzeczywistości powodują pasy brzuszne?

– Wzrost ciśnienia w jamie brzusznej, przez co narządy wewnętrzne spychane są w dół i obciążają dno miednicy. Przez cały okres trwania ciąży mięśnie dna miednicy muszą sobie radzić z podtrzymywaniem rosnącego ciężaru brzucha, są przeciążane. Ich kolejnym obciążeniem jest poród naturalny. W trakcie jego trwania MDM muszą się rozciągnąć czterokrotnie. Dlatego ściśnięcie brzucha pasem poporodowym nie jest dobrym pomysłem. Skutkować może np. nietrzymaniem moczu, gazów, a nawet obniżeniem lub wypadaniem narządów miednicy mniejszej.

– Zaburzają pracę przepony i wywołują trudności z oddychaniem. Narządy wewnętrzne, podczas noszenia gorsetu, są nie tylko spychane w dół, ale również przesuwane pod przeponę, co zaburza jej funkcjonowanie.

– Rozleniwiają pracę mięśni, które odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy. Pas poporodowy ma zastąpić aktywną pracę mięśnia poprzecznego brzucha- nasz główny „pas” przytrzymujący jamę brzuszną. Podczas ciąży zmienia się biomechanika ciała kobiety. Mięśnie tułowia ulegają osłabieniu, zaburzona zostaje stabilizacja ciała. Aby przywrócić odpowiednią pracę gorsetu mięśniowego nie powinno się stosować stabilizacji i odciążania zewnętrznego. Należy, jak najszybciej, nauczyć prawidłowej aktywacji mięśnia poprzecznego brzucha, mięśni dna miednicy, mięśnia wielodzielnego. Przywrócić kontrolę mięśniową i stabilizację dzięki odpowiednio dobranym ćwiczeniom, co stanowi zabezpieczenie i wsparcie tułowia. Ważne jest, by prawidłowo aktywować mięśnie gorsetu wewnętrznego nie tylko podczas ćwiczeń, ale przede wszystkim podczas czynności dnia codziennego np. podnoszenia dziecka.

– Przy długotrwałym stosowaniu i mocnym ściśnięciu mogą powodować problemy niedokrwienne w obrębie jamy brzusznej, zaburzać procesy trawienne i utrudniać przepływ limfy.

Istnieją przypadki, kiedy krótkotrwałe noszenie pasów brzusznych jest wskazane. Pasy mogą być zalecone dla kobiet z bardzo osłabioną kresą białą, dużym RMPB i ryzykiem wystąpienia przepuklin lub już występującą przepukliną, która podczas codziennych czynności może się powiększać. Jednak nawet wtedy pas powinien być zakładany tylko, gdy nie ma możliwości kontrolowania brzucha np. podczas dźwigania czy noszenia dziecka. Pamiętajcie, że w terapii RMPB najważniejsza jest konsultacja u fizjoterapeuty. Wytłumaczy on i pokaże, co jest dobre i odpowiednie dla Waszego zdrowia oraz powrotu do pełnej sprawności.

O tym, dlaczego po ciąży tak trudno „pozbyć się” brzucha i jak ułatwić ten proces przeczytacie w kolejnych postach.

Dziękuję, że ze mną jesteś.

Z.V

Szkodliwość pasów poporodowych

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przewiń do góry